Warenhuis V&D

‘Mag het een tasje minder zijn?’

Drie vestigingen van V&D hebben actie ondernomen om het aantal plastic tasjes drastisch te verminderen. Maar V&D vraagt de klant ook om over te gaan tot actie. Dit leidt samen tot:

  • een lagere hoeveelheid plastic door minder uitgifte van plastic tasjes;
  • hergebruik van plastic tasjes door de consument;
  • een bijdrage aan het verwijderen van plastic uit ons milieu door een donatie van V&D aan de Plastic Soup Foundation. 

In Nederland gebruiken we totaal 25 miljoen kilo en gemiddeld 260 plastic tasjes per persoon per jaar. Door een campagne zoals bij de drie V&D vestigingen is gedaan zijn in korte tijd goede resultaten behaald: 75% minder tasjes in 3 de maanden tijd dat de campagne liep. Het bedrag van de plastic tasjes die wel werden uitgegeven liep op tot €4.600,- en werd gedoneerd aan de Plastic Soup Foundation. Deze stichting heeft als doel de toenemende verontreiniging van de oceanen met plastic te beëindigen. 

V&D is het grootste warenhuis van Nederland met een breed assortiment en een unieke mix van merken en private brands in 62 winkels en op vd.nl. V&D ontvangt per jaar ruim 95 miljoen bezoekers, waarvan 15 miljoen op vd.nl.

Consumenten doen bewust en onbewust al veel op het gebied van milieu. Door de consument actief op te roepen een eigen tas mee te nemen, werd men betrokken in de campagne. Initiators van de campagne zijn het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en de Raad Nederlandse Detailhandel. De campagne is onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen. Naast de drie V&D-vestigingen in de gemeentes Tilburg, Deventer en Zoetermeer deden acht andere grote winkelketens mee.

Nieuwsgierig wat V&D nog meer doet op het gebied van duurzaamheid? Klik op onderstaande links.

 

HaVeP: Inzicht in goede arbeidsomstandigheden Wehkamp onderzoekt aankoopintenties rondom duurzame producten