Aan de slag

Stel jouw duurzaamheidstrategie op

Een duurzaamheidstrategie geeft als basis houvast, structuur en focus als je gaat communiceren. Een goede strategie is het startpunt voor een slagvaardige duurzaamheidsaanpak en krachtige duurzaamheidscommunicatie. Loop deze vier simpele stappen door en stel jouw eigen duurzaamheidstrategie op:

Stap 1

Verken

Tip

Weet wat er speelt en wat er van je verwacht wordt op duurzaamheid. Blijf om je heen kijken en blijf in gesprek met elkaar. Kijk (keten)breed (dus met klanten, de overheid, branche leden, etc.), maar maak het uiteindelijk toepasbaar voor jouw bedrijf.

Verken wat de trends en onderwerpen op het gebied van duurzaamheid (zie ook Duurzaamheid: wat betekent het voor jou?) zijn in jouw keten. Kijk niet alleen naar vandaag, maar ook naar morgen. Luister naar opmerkingen van medewerkers over duurzaamheid en vraag wat klanten hen vragen hierover. Stel vast wat de wensen en eisen zijn van wet- en regelgevers. Kijk goed naar wat concurrenten al doen op het gebied van duurzaamheid, en dan vooral de koplopers. Ook leveranciers doen van alles, dus leg je oor te luisteren en kijk waar en hoe je hierop aan kunt sluiten. Het maken van grondstoffen voor kleding heeft een grote impact op mens en milieu. Door inzicht te hebben in jouw materiaalgebruik kun je bewuste keuzes maken en eenvoudig jouw impact op mens en milieu verminderen. Gelukkig zijn er steeds meer alternatieven beschikbaar zoals gerecyclede en biologische materialen. Hieronder staan de belangrijkste issues per grondstof.

  • Cellulosevezels (viscose): gebruik van schadelijke chemicaliën, hoog energieverbruik
  • Katoen: gebruik van veel water en schadelijke bestrijdingsmiddelen
  • Leer: gebruik van schadelijke chemicaliën, schending dierenwelzijn, methaanuitstoot (klimaatverandering)
  • Synthetische vezels (Polyester, nylon, acryl): gemaakt van niet hernieuwbare olie, gebruik van schadelijke chemicaliën
  • Wol: Methaanuitstoot, schending dierenwelzijn, gebruik van schadelijke chemicaliën

Vink de vijf belangrijkste onderwerpen aan die passen bij of belangrijk zijn voor jouw bedrijf op duurzaamheid:

  • Circulaire economie
  • Gebonden arbeid
  • Grondstoffen
  • Inkooppraktijk & Due Diligence
  • Kinderarbeid
  • Leefbaar loon
  • Veilige en gezonde werkplek
  • Bevorderen sociale dialoog
  • Water & Chemicaliën
  • Anders, namelijk…
Stap 2

Bepaal

Tip

De basis is om open en eerlijk te zijn over wat je nog niet weet of kunt doen. Maak je keuze en doe dat goed. 

Tijdens de verkenning ben je een aantal duurzaamheidsonderwerpen tegengekomen waar je aan wilt werken. Bijvoorbeeld kinderarbeid of grondstoffen. Maar waarschijnlijk kun je niet alles tegelijk aanpakken. Stel dus prioriteiten en bepaal zo jouw strategie: waar heeft jouw bedrijf de meeste impact? Stel een onderscheidende, inspirerende en ambitieuze missie en visie voor duurzaamheid op en integreer die met de bedrijfstrategie. Maak alles zo concreet mogelijk en koppel er een tijdspad aan. Dit maakt het gemakkelijker om in de praktijk mee aan de slag te gaan. 

  Wij werken aan duurzaamheid en we hebben dat als volgt geformuleerd:
Onze visie is  
Onze missie is  
Onze doelen zijn  
Het tijdspad waarbinnen we doelen gaan halen is…

Op de lange termijn …

Op de middellange termijn …

Op de korte termijn …

 

Stap 3

Voer uit

Tip

Veranker duurzaamheid in de organisatie door een vast duurzaamheidteam samen te stellen met mensen uit verschillend lagen van het bedrijf. Zij bewaken, rapporteren en bespreken (met bijvoorbeeld de directeur of het management) de voortgang van de implementatie van de duurzaamheiddoelen.

Kijk ook eens naar de tool medewerkers voor meer tips en aanpak op dit gebied.  

Je weet nu wat er op het gebied van duurzaamheid speelt in jouw omgeving en je hebt een nieuwe duurzaamheidstrategie geformuleerd. Of je had al een strategie, maar je communiceerde deze nog niet. De richting is duidelijk, tijd om aan de slag te gaan. Start eerst in je eigen bedrijf. Creëer intern draagvlak: maak van je medewerkers en collega’s enthousiaste ambassadeurs van de duurzaamheidsambitie. Geef hen de kans om hun ‘eigen duurzaamheidsverhaal’ te maken (zie ook Duurzaamheid: wat betekent het voor jou?). Vertel dus niet alleen, maar verleid medewerkers tot het aangaan van het gesprek met jou en de klanten. En wees open: deel ervaring, kennis en tools.

Stap 4

Vertel

Tip

Vertel altijd een eerlijk verhaal! Het kan immers altijd beter en sneller volgens buitenstaanders. Zolang jouw verhaal eerlijk en oprecht is en je vertelt waar je naar toe wilt gaan, zul je ook als eerlijk en oprecht worden erkend. 

Er bestaat een goed beeld van de issues en er is een duurzaamheidstrategie. De eerste activiteiten zijn gestart, het duurzaamheidteam bewaakt de voortgang van de strategie en alle medewerkers zijn enthousiast. Je wilt graag hierover vertellen. Bedenk eerst hoe je het gaat aanpakken, dus hoe je gaat communiceren (zowel on- als offline), met wie, wanneer en waar. Leg de aanpak voor communicatie op duurzaamheid vast in een communicatieplan. Er zijn verschillende manieren om het verhaal te vertellen: via een infographic, een filmpje, labels / tags aan de kleding, (jaarlijks) duurzaamheidverslag, in-store communicatie, informatie op de verpakking van een product, een brochure of een actie op jouw Facebook pagina. Nieuwsgierig welke communicatiemiddelen het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Zie Bepaal jouw communicatiemiddelen. Nieuwsgierig hoe je het beste jouw verhaal kunt vertellen over duurzaamheid? Stel jouw communicatieboodschap op

Tip

Nieuwsgierig hoe je jouw eigen strategie kunt opstellen ten aanzien van duurzaamheid en MVO?

Stel jouw duurzaamheidstrategie op.