Aan de slag

Duurzaamheid: wat betekent het voor jou?

Voordat je over duurzaamheid communiceert, is het belangrijk om te weten wat duurzaamheid is. Wat betekent duurzaamheid eigenlijk voor jouw bedrijf?  Loop deze vier simpele stappen door en leg de basis voor effectieve communicatie:

Stap 1

Verken

Tip

Ondersteun je als bedrijf al bepaalde goede doelen? Kijk dan eens welk type goed doel je ondersteunt. Zijn dat doelen op sociaal niveau of juist op milieugebied? Dit geeft al een eerste richting aan jouw profiel in duurzaamheid. 

‘Duurzaamheid’ of ‘Duurzame ontwikkeling’ zijn termen die zijn afgeleid van de zogenaamde Brundtland-definitie, die luidt: ”Ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie zonder de mogelijkheden voor toekomstige generaties in gevaar te brengen”. Dat betekent aandacht hebben in al onze activiteiten voor de behoeftes van de huidige generatie én de toekomstige generaties. Met aandacht bedoelen we het aanbrengen van structurele veranderingen op sociaal, ecologisch en economisch gebied. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) of Corporate Social Responsibility (CSR) is een veel gehoorde term en is het toepassen van duurzame ontwikkeling in een commerciële omgeving. Om het wat gestructureerde aan te pakken zijn de 3 P’s geïntroduceerd: People, Planet, Profit. We houden de term duurzaamheid aan om verwarring te voorkomen. Vaak doe je  al meer aan duurzaamheid op de werkvloer dan je denkt: je doet de verlichting uit als iedereen naar huis is, je scheidt afval, je reist met de trein in plaats van de auto of steunt een goed doel. 

Meer informatie kun je vinden op deze website onder de Kennisbank. Hieronder nog wat extra leestips:

 

Stap 2

Bepaal

Tip

Nieuwsgierig naar hoe de textiel- en kledingketen, waar jij onderdeel van bent, er globaal uit ziet? Bekijk onze infographic

Vertellen over duurzaamheid en MVO werkt goed als het een ‘persoonlijk’ verhaal is. Bijvoorbeeld: je hebt een familiebedrijf, je vindt het belangrijk om te zorgen voor een goede basis, degelijk loon, onderwijs voor jouw gezin en familie. Maar je wilt ook dezelfde omstandigheden voor andere gezinnen en families die werken in de keten waar jouw bedrijf onderdeel van uitmaakt. Doorloop onderstaande onderwerpen eens. Bekijk welke onderwerpen jij het belangrijkst vindt en waar dus jouw passie en interesse ligt op gebied van duurzaamheid en MVO.

Onderwerpen Vind ik heel belangrijk Vind ik minder belangrijk
Aandacht voor het milieu in de manier waarop (producten van) mijn assortiment of collectie wordt geproduceerd, bijvoorbeeld textiel en/of kleding die vrij is van chemicaliën.     
Aandacht voor de mensen die de grondstoffen voor mijn producten maken, bijvoorbeeld leefbaar loon.     
Aandacht voor de mensen die mijn producten in elkaar zetten, bijvoorbeeld veilige werkplek.     
Aandacht voor het milieu op het gebied van energie, bijvoorbeeld het gebruik van groene energie in mijn winkel of transport.      
Aanbieden van een zo volledig mogelijk biologische en verantwoorde assortiment of collectie aan mijn klant.    
Mogelijkheid geven aan mijn klant om bij te dragen aan duurzaamheid of MVO, bijvoorbeeld door teruggeven van (oude) kleding.    

 

Stap 3

Voer uit

Probeer nu op basis van de bovenstaande stappen samen te vatten waarom je bepaalde zaken zo belangrijk vindt. Misschien heb je alles aangekruist als ‘heel belangrijk’. Probeer dan focus en prioriteiten aan te brengen: maak je keuze en doe het goed. Hoe helderder je het kunt maken, hoe duidelijker je straks kunt gaan communiceren over wat jij doet ten aanzien van duurzaamheid. 

Stap 4

Vertel

Aan de slag

Blijf in gesprek met medewerkers, klanten, leveranciers, concullega’s en andere belanghebbenden op een open en eerlijke manier. Duurzame ontwikkeling is voortdurend in beweging. We komen door o.a. sociale media steeds meer te weten, wetenschappelijk onderzoek in de keten leidt tot voortschrijdend inzicht, in de winkel worden er steeds meer vragen gesteld én beantwoord, etcetera.