Aan de slag

Bepaal jouw doelgroep

Iedere klant denkt weer anders over duurzaamheid. Daar moet je rekening mee houden als je op de winkelvloer wilt vertellen over duurzaamheid. Er zijn verschillende profielen die aan de klanten en consumenten gekoppeld kunnen worden. Bij de profielen horen verschillende manieren om hen effectief te informeren. Weet wie je klant is en bij welk profiel hij hoort. Loop deze vier simpele stappen door en bepaal jouw doelgroep met bijbehorend(e) profiel(en) voor communicatie:

Stap 1

Verken

Tip

Kijk ook eens naar de pilot van Wehkamp en hoe zij gaan beoordelen of klanten informatie over duurzaamheid wel of niet waarderen. 

Wie zijn jouw belangrijkste doelgroepen? Hoe specifieker jouw doelgroepen worden vastgesteld en omschreven, des te beter je straks kunt vaststellen hoe zij tegen duurzaamheid aankijken, of en hoe zij staan tegenover informatievoorziening over duurzaamheid en hoe je richting hen gaat communiceren.

Gebruik onderstaande tabel om jouw doelgroep(en) te omschrijven.

  Doelgroep 1 Doelgroep 2 
Geografische segmentatie
Stad(sdeel)    
Provincie    
Demografische segmentatie
Geslacht    
Leeftijd    
Anders,…    
Socio-economische segmentatie
Baan of werkloos    
Inkomen (laag, midden, hoog)    
Opleidingsniveau    
Anders,…    

 

In de volgende stap kun je kijken in welk type consument jouw doelgroep valt en welke manier van communiceren je hierop kunt toepassen. 

Stap 2

Bepaal

Tip

Bekijk eens onze Kennisbank, waar verschillende onderzoeken staan vermeld die ingaan op consumenten, gedrag en duurzaamheid. 

Bepaal op welke manier jouw belangrijkste doelgroepen tegen duurzaamheid aankijken. Er zijn grote verschillen te zien in de manier waarop de Nederlandse consument tegen duurzaamheid aankijkt. Er is een aantal modellen dat hierin inzicht geeft. We hebben hieronder een tweetal modellen samengevat, samengevoegd en daarbij adviezen ten aanzien van communicatie, positionering en aankoopmotieven gegeven. Het gaat om de modellen van Motivaction, het Mentality model, en het GfK Roper Consumer Styles model. Uiteraard bestaan er meer modellen, denk aan het Unilever model dat vijf ‘hefbomen’ voor gedragsverandering onderscheidt.

Type consument Motivaction Mentality model (MMM)
+
Roper
Communicatie, positionering en aankoopmotieven
Type A MMM: Plichtgetrouwen (7% in 2025)

Roper: Plichtsgetrouwen
  • Praktisch ingesteld. Eenvoudige en duidelijke boodschap. 
  • Het gevoel van zelf bij te dragen.
  • Materiaal, draagcomfort, combinatie mogelijkheden, was en strijkgemak, verantwoord geproduceerd.
Type B MMM: Structuurzoekers (32% in 2025)

Roper: Huiselijken & Gesettelden
  • Focus op kosten, gebruik van charismatische personen als rolmodel
  • Goed geregeld als bewijs van A-merk, trots, als het met zorg gemaakt is merk je dat.
  • Maat, prijs, draagcomfort, was en strijkgemak, maat, levensduur.
Type C MMM: Verantwoordelijken (28% in 2025)

Roper: Maatschappelijk betrokkenen & Wereldburgers & Realisten
  • Informerende en transparante inhoudelijk boodschap, die niet wordt opgelegd. 
  • Stelt vragen, zet aan tot meningsvorming, moet kwaliteit zelf kunnen checken, geen gerommel dus.
  • Stijl, pasvorm, model, verantwoord geproduceerd, combinatie mogelijkheden.
type D MMM: Ontplooiers (15% in 2025)

Roper: Dromers
  • Moeilijk te bereiken groep, sluit communicatie aan bij het persoonlijke. Maak het laagdrempelig.
  • Om je mee te onderscheiden, cool
  • Model
type E

MMM: Statusbewusten (±19% in 2025)

Roper: Spanningzoekers

 
  • Moeilijk te bereiken groep. Laagdrempelig aanbieden van duurzame producten in combinatie met focus op eigentijdse en moderne levensstijl.
  • Nog te ontdekken, nieuw, trendzettend, tikje geheimzinnig.
  • Prints / opdrukken, model

 

Stap 3

Voer uit

Tip

Bekijk ook de pagina Inspiratie voor leuke en inspirerende voorbeelden uit de textiel en kledingsector en daarbuiten!

Wees voorzichtig met generieke communicatie naar verschillende doelgroepen. De bereidheid om meer te betalen voor duurzame mode verschilt bijvoorbeeld per type consument. Een ander voorbeeld is dat inspelen op de emotie van de consument niet altijd werkt, of soms zelfs een averechts effect heeft. Maar in het algemeen geldt wel weer dat de bereidheid om meer te betalen groter wordt, als de kwaliteit beter is dan dat van het ‘reguliere’ product. Consumenten willen vaak ook meerdere redenen hebben om voor een duurzaam product te kiezen (bijvoorbeeld duurzaam in combinatie met een betere kwaliteit) en niet alleen omdat het duurzaam is. Maak dus op maat gemaakte boodschappen voor de relevante doelgroepen.

Stap 4

Vertel

Tip

Stem ook het type communicatiemiddel af op de doelgroep. Denk allereerst aan het onderscheid online en offline, maar ook of de communicatie van de boodschap aan de doelgroep meer zendend of interactief is.

Vertel een eerlijk verhaal. Bekijk hiervoor ook eens de tool Stel jouw communicatieboodschap op