Aan de slag

Bepaal jouw communicatiemiddelen 

Als je jouw strategie en doelstellingen hebt bepaald dan komt het aan op de communicatie. Je kunt verschillende communicatiemiddelen inzetten om je verhaal over duurzaamheid te vertellen. Belangrijk is de vraag: wie wil ik wat vertellen? De volgende stap is daar een passend middel bij zoeken.

Hieronder vind je een selectie van de mogelijkheden:

Offline communicatie

Tip

Gebruik de infographic in jouw brochure!

  • Artikel/interview in magazine
    Consumenten en/of zakenrelaties lezen over jouw duurzaamheidsaanpak. Gratis en doelgerichte reclame!
     
  • Brochure
    Een brochure geeft op een aantrekkelijke manier jouw visie en aanpak weer. Voorbeelden zorgen ervoor dat het verhaal tot leven komt. Een brochure kan via de winkels worden verspreid en kan aan relaties worden gegeven.
     
  • Event
    Op deze manier kun je jouw eigen aanpak onder de aandacht brengen, door een eigen event of als onderdeel van een ander (groter) event. Maak het leuk! Verzin een stunt, zorg dat je de aandacht krijgt. Word het gesprek van de dag of trending topic (zie ook online communicatie)! Kijk ook eens naar de Dutch Sustainable Fashion Week van Good Brandz en Urgenda als voorbeeld van een event.
     
  • Flyers
    Hiermee kun je heel bondig, bijvoorbeeld met een illustratie, jouw visie en aanpak weergeven. Een flyer leent zich ook goed voor acties. Bijvoorbeeld  een inzameling van oude kleding of een prijsvraag/stunt.
     
  • Hangtag
    Een tag aan de hanger maakt duidelijk dat het gaat om een duurzaam kledingstuk. Je bent daar trots op, dus laat het zien! 
     
  • Informatie op verpakking of product
    Bijvoorbeeld een label in de kleding. Nu is de link met duurzaamheid letterlijk verbonden met de kleding!
     
  • In-store communicatiemiddelen als winkelposter, paskamerposter, schapkaarten en kassaschermen en/of LCD schermen met bijvoorbeeld leuke filmpjes.
    De consument ziet wat je doet. Maak duurzaamheid onderdeel van jouw etalage! Maak een consument bewust tijdens het passen of tijdens het betalen. Zie ook de pilot van Zeeman als inspiratie!
     
  • MVO-verslag 
    Een MVO-verslag kan de basis vormen voor je communicatie over duurzaamheid. Al jouw stakeholders kunnen het verslag lezen. Het verslag moet toegankelijk en transparant zijn. Je beschrijft visie, aanpak, doelstellingen, resultaten en je blikt vooruit. Een MVO-verslag is daarmee ook een uitstekend middel om de voortgang op het MVO-beleid mee te monitoren en managen. 

Online communicatie

Aan de slag

  • Facebook / LinkedIn / Twitter / Instagram 
     Het grote voordeel van social media is dat jouw boodschap enorm breed gecommuniceerd kan worden. De boodschap moet dan wel echt aanspreken en prikkelen, zie ook de tool Stel jouw communicatieboodschap op. Wees hier heel creatief en bedenk leuke en opvallende acties. De infographic leent zich natuurlijk uitstekend voor online communicatie!
     
  • Nieuwsbrief  
    Met een nieuwsbrief informeer je de mensen die al geïnteresseerd zijn in jouw duurzaamheidsaanpak. Je kunt hen zo op de hoogte houden van wat je doet.
     
  • Serious gaming
    Het spelen van een serious game creëert niet alleen bewustzijn onder jongeren, maar biedt consumenten ook de mogelijkheid om actief aan de slag te gaan met keuzes. Dit kan voor impact zorgen. Een serious game kan een eerste stap zijn om te komen tot bewustwording: de basis voor draagvlak zonder dwang.
     
  • Website / Banners
    Op jouw eigen website of op andere websites vertel je over jouw merk of aanpak of over een actie (word trending topic!).